Omagiu pentru Alexander Dumas

„În climatul geostrategic actual, în care se conturează atât reactivarea faliilor politico-economice şi militare pe axa est-vest, cu revirimentul antagonismelor specifice Războiului Rece şi dincolo de acestea, prin desfăşurarea unor acţiuni de apropieri ilegitime de teritorii la est […] dezvoltarea unor capacităţi menite să asigure suportul logistic al intervenţiilor armate, în mod special al celor aeriene este vital pentru asigurarea securităţii naţionale a României.” Aceasta a fost motivarea, în urmă cu peste 2 ani, când s-a solicitat extinderii Bazei Militare de la Mihail Kogălniceanu / MK. Dealtfel, în teorie, absolut corectă.

Hotărârea nr. 781 din 4 noiembrie 2019, a Guvernului Dăncilă, pentru realizarea „Infrastructurii Bazei 57 Aeriană din cazarma 888 Mihail Kogălniceanu" aproba investiții în valoare totală de 12,2 mld. lei, eșalonate egal, pe durata a 20 de ani. Așadar, „climatul geostrategic actual” din 2019 primea răspuns investiții planificate să se finalizeze… peste două decenii. Valoarea investițiilor era calculată la un curs de 4,7 lei/ euro. După 2 ani, în care nici măcar un contract nu a fost semnat, doar din diferența de curs, investițiile depășesc 13 mld. lei. Asta fără a lua în calcul creșterile de prețuri de peste 30% la materiale de construcții, utilități, energie și combustibil. 

Direcția Domenii și Infrastructuri/ DDI din MApN a depus, pe 2 martie 2021 documentație de achiziție a „serviciilor de proiectare și lucrări de execuție pentru un contract clasificat secret de serviciu”, în valoare de 2,15 mld. lei, cu posibilitatea de suplimentare a contractului până la 4,3 mld. lei. Este un mod de operare specific Armatei prin care se permite firmelor agreate să ofere prețul cel mai mic. Ulterior, prin acte adiționale succesive, valoarea contractului ajunge să fie dublată. Proiectul niciodată finalizat.

Altă pălărie, aceeași „inginerie”

Selecția ofertelor depuse de cei șapte participanți a desemnat drept câștigătoare asocierea dintre Aduro Impex SRL (lider de asociere), Bog’Art și Strabag SRL. Surpriza a fost mare și neplăcută pentru americani, care-și investiseră toate speranțele în CONCELEX, grupul de construcţii din Bucureşti controlat de omul de afaceri Daniel Piţurlea, mason adventist, membru al Clubului de la Roma. Un apropiat al PNL, tot mai des abonat la bani publici, care a primit în ultimii ani contracte de la Compania Națională de Investiții în valoare de peste 200 milioane euro. Stadioanele Steaua, Rapid și Municipal din Turnu Măgurele sau Sala de Sport de la Ișalnița sunt câteva din obiectivele de investiții realizate de CONCELEX din bani publici. 

Apropierea CONCELEX de partenerul strategic și faptul că este compania pe care americanii au cooptat-o să modernizeze baza de la MK nu sunt întâmplatoare. Directorul de producție al CONCELEX, Claudiu Drăgan, cel care coordonează și supraveghează toate șantierele firmei, a participat activ și nemijlocit la amenajarea inițială a Bazei Militare US de la MK. De asemenea, CONCELEX este singura companie românească de construcții membră a Camerei de comerț americane, AmCham România.

Spre finalul anului trecut, premierul României a avut o întânire cu membrii Consiliului Director al AmCham. Conform informațiilor oficiale „discuțiile au vizat prezentarea priorităților Guvernului României, cu accent pe oportunitățile oferite de cel mai mare buget de investiții alocat în ultimii 30 de ani, implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență”. Aceleași teme pe care le-a abordat și ministrul de finanțe, Adrian Câciu, la întânirea cu David Muniz de la începutul lunii ianuarie 2022. 

Liderul asocierii câștigătoare Aduro Impex SRL, este o firmă obscură, de apartament, dar constant solicitata pentru contracte cu Armata. Începând cu anul 2013 Aduro Impex SRL a fost „abonată” la contracte cu Centrul de Domenii și Infrastructuri nr.1 din București sau DDI, asta deși a oferit tot timpul soluții tehnice sau a servicii de calitate cel puțin dicutabilă. Doar în anul 2021 Aduro Impex SRL a primit contracte de aproape 100 mil. euro, deși are doar 19 angajați. 

Revenind strict la achiziția pentru realizarea investițiilor de modernizare a Bazei Aeriene de la MK trebuie reamintit că Aduro Impex SRL este firma de consultanță și proiectare responsabilă de eșecul proiectului de investiții de la Baza Aeriană Borcea, de lângă Fetești. 

Proiectarea unui plan de amplasament a fost atât de prost realizată, fără a se face o minima verificare a situației în teren, încât întregul proiect a trebuit să fie refăcut. Aduro Impex SRL proiectase lucrări de infrastructură peste clădiri deja realizate, iar refacerea întregului proiect a fost realizată de specialiștii Armatei. 

Aduro Impex SRL nu doar că nu a fost penalizată, dar a beneficiat și de o majorare a contractului, solicitată ca urmare a unor creșteri de prețuri în piață. Autoritatea contractantă a fost Centrul de Studii și Proiectare Construcții Militare, subordonat DDI. Contractul, din ianuarie 2017, în valoare de 1 milion euro, a fost acordat direct Aduro Impex SRL o firmă cu doar doi angajați la acea dată și adresa poștală într-un bloc, la apartamentul 54 de la etajul 8 de pe Șoseaua Mihai Bravu din București. 

Armata justifică acordarea contractelor către Aduro Impex SRL, direct și în condițiile unui istoric negative al relațiilor, de  „prețul cel mai scăzut”. Cât de onest este acest criteriu, în condițiile în care la negociere este chemată o singură firmă, iar această prezintă o singură ofertă?

Nimic nou pe frontul de Est

Suspendarea procedurii nu a fost motivată oficial de MApN, dar contestația depusă de CONCELEX aduce în atenție nereguli evidente în procesul de atribuire. Nu surprinde faptul că Autoritatea Contractantă, pe tot parcursul organizării licitației, a încercat să favorizeze asocierea al cărei lider este Aduro Impex SRL. Este însă evident că există mai multe grupări, coordonate din exterior de grupuri de interese aflate în competiție. La fel se întâmplă și în cazul achizițiilor de tehnică și echipamente, derulate prin programele majore.

Printre neregulile semnalate au fost unele care elimină orice dubiu în ce privește intențiile Autorității Contractante. Garanția de participare a depășit maximul prevăzut de OUG 114/ 2011 și, în mod neobișnuit, s-a cerut încă din prima fază a licitației. În aceași fază au fost solicitate 20 de cerințe de eligibilitate, unele extrem de greu de îndeplinit. Este motivul pentru care câteva asocieri au ales ca lider companii locale, firme de apartament, dar care au avut avantajul unor colaborări anterioare cu beneficiarul. Documentația de licitație a încălcat în mod flagrant dispozițiile legale. Nu au fost acceptați terți susținători pentru experiență similară, deși lucrările pot fi ulterior subcontractate. De altfel, în toată documentația de licitație există neconcordanțe cu privire la cerințele pentru subcontractanți. Participarea la licitație a fost condiționată de existența avizului de securitate pentru informații clasificate. Nu a funcționat principiul transparenței, astfel încât niciun participant nu a avut acces la documentele depuse de către competitor. În timpul procedurii, Autoritatea Contractantă a emis clarificări/erate/decizii de suspendare, cu încălcarea flagrantă a dispozițiilor legale în materie.

Prin caietul de sarcini DDI practic îi face organizarea de șantier prezumtivului câștigător. Sunt cerute informații irelevante pentru modul în care ofertantul a dus la bun sfârșit un contract anterior. Se merge până la a se solicita numărul minim de utilaje terasiere, de construcții sau de transport. Buldoexcavator, compactor vibrator și autogreder, câte minim 10 bucăți sau autobasculante, minim 20 de bucăți. Cum nu sunt oferite specificațiile tehnice ale acestora evaluarea cantitativă este irelevantă și impune condiționări halucinante. În schimb nu sunt cerute garanții pentru respectarea standardelor de calitate, a termenelor de execuție sau încadrarea în buget.

Trebuie reținut că, deși majoritatea covârșitoare a investițiilor sunt fonduri alocate de la bugetul de stat, prin bugetul MApN, instalațiile sunt operate de Armata SUA. Baza militară nu este NATO, iar terenul nu este concesionat sau închiriat Statelor Unite. Cu toate acestea militarii români au accesul interzis sau condiționat de un proces complicat de verificare și după aprobarea comandantului american al bazei.

Mai mult, deși MApN este obligat să desfășoare procedurile de achiziție după legislația românească, partea americană insistă pe respectarea procedurilor sale. Este motivul pentru care americanii au angajat, începând cu 1 octombrie 2021, un „consultant pentru achiziții”, contract atribuit Academi Training Center LLC, fostă Blackwater, companie a grupului Constellis.

Interese oneroase au tergiversat realizarea infrastructurii necesare operării avioanelor multirol F16 Falcon. Încă plătim sume importante pentru depozitarea, în America la furnizor, a echipamentelor vitale instruirii piloților noștri. De peste 6 ani se cunoaște, la nivelul factorilor de decizie, că proiectul de investiții de la Fetești a însemnat o gaură în bugetul apărării de peste 100 milioane euro. Singurul răspuns este doar tăcerea complice și suspiciunile că sabotajul a fost deliberat, pentru a se face loc investițiilor de la Mihail Kogălniceanu.