Inițial, mai toți specialiștii au invocat prețul țițeiului la nivel mondial. Apoi au sfâțrșit prin a ridica din umeri ca efect al sancțiunilor economice impuise Rusiei. Numai că datele din piață nu justifică decât în parte acest scenariu. Mai ales în condițiile în care OPEC a majorat producția iar importurile de carburanți și gaze din federația Rusă nu au fost blocate. Până la urmă însă, pare că prețul carburanților este rodul unei „furtuni perfecte”: un amestec de lăcomie, isterie, război și incompetență guvernamentală. 

Motivații și întrebări

Mai bine de jumătate din costul unui litru de carburant (60%) este reprezentat de taxe. Accizele sunt cele mai cunoscute. Bun, să vedem cum stăm cu „explicațiile” celor „de la butoane”. Majorarea ei la începutul anului a adus în plus la un litru de carburant aproximativ 7 bani. 

Cel puțin până la începerea conflictului ruso-ucrainean, creșterea cotației țițeiului pe piața mondială nu explica diferențele: în iulie 2008, la o cotație internațională de 147 USD/baril, benzina se vindea, la pompă, cu 4 lei/litru.  Și atunci? Dincolo de lipsa de viziune a guvernaților români, care au majorat acciza la începutul anului deși era clar încotro „se duc” carburanții, clar erau și alte cauze. Poate încă asistam la „recuperarea” pierderilor din primul an de pandemie, 2020. Dealtfel, Consiliul Concurenței chiar investighează un posibil cartel pe piață. Sau poate că Rusia a manipulat nu numai piața gazelor ci și a țițeiului, implicit a carburanților. Numai că, odată cu începerea războiului în Ucraina, mai intervine un factor: reacția piețelor vizavi de sancțiunile Occidentului la adresa Rusiei.  Dar și în acest caz, discuțiile occidentalilor cu OPEC au condus, la data de 10 martie a.c. la scăderea prețului țițeiului cu aproiape 20%. 

Așadar, pot fi considerate ca fiind importante următoarele chestiuni:

1. În prima fază, prețul carburanților nu a fost consecința directă a prețului țițeiului. Dacă vă uitați pe cifrele de mai jos se observă rapid discrepanțele, de nexplicat chiar și prin prisma creșterii impozitării (vezi evoluția accizei).

2. Conflictul ruso-ucrainean i-a adus pe „jucătorii” din piață în pragul isteriei, întâi în așteptarea sancțiunilor iar acum în plin conflict armat deschis. În consecință, trag tare de prețuri acum. Și profită din plin de credulitatea și teama consumatorilor captivi (transportatori de exemplu).

3. Guvernul României habar nu are cum să reacționeze. Bâjbâie de câteva luni în luarea unor decizii, sperând că situația se va calma de la sine. Pe de altă parte, greu de crezut că va găsi soluții, mai ales în actualele condiții.

4. Decizia OPEC de a ridica nivelul producției este bună. Ar fi trebuit să ducă rapid la scăderi de prețuri la pompă. Problema este că nu s-a întâmplat așa. Deci statele europene ar fi trebuit să intervină. 

5. „Evoluţiile pe piaţă sunt limitate de escaladarea tensiunilor dintre Rusia şi Ucraina şi de ameninţările (din partea rebelilor din Yemen – n. red) cu care se confruntă Emiratele Arabe Unite”, a apreciat recent Hiroyuki Kikukawa, un cunoscut analist de la Nissan Securities. Problema este până unde se pot duce prețurile per litru? 2,5 euro? Nu se știe.

6. A fost invocat inclusiv modelul economic clasic, legea cererii și ofertei. Din nou, cu puține explicații clare, neexistând o criză de carburant. 

Nu mai surprinde însă pe nimeni tăcerea de care dau dovadă companiile care vând carburanții. Nu se chinuie să explice, nu se chinuie nici măcar să salveze aparențele.

Cum se va rezolva? Pare misiune imposibilă. De data aceasta sunt prea multe necunoscute iar indecizia autorităților (la nivel european) a ajuns la o „cotație” greu de digerat. Poate că Putin va fi mulțumit cu doar „încă un pic” din Ucraina iar companiile din domeniu vor face rost, pe lângă un contabil, și de un psihiatru de geniu. Care să le explice inclusiv ce face banul din om.

COTAȚII ȚIȚEI ȘI EFECTUL ÎN PREȚ

23.07.2014: 97,32 USD/baril  ----preț benzină standard: 6,39 lei/litru

                                                ----preț motorină: 6,36 lei/litru

06.05.2019: 74,5 USD/baril    ----preț benzină standard: 5,81 lei/litru

                                                ----preț motorină: 5,95 lei/litru

...................................................................................................

147,27 USD/baril la data de iulie 2008 – 4 lei/litru benzina standard și 4-4,27 lei/litru motorina

....................................................................................................

26.01.2021: 65,86 USD/baril  ----preț benzină standard: 5,15 lei/litru

                                                ----preț motorină:  lei/litru: 5,24 lei/litru

22.02.2022: 97,81 USD/baril  ----preț benzină standard: 6,91 lei/litru

                                                ----preț motorină:  6,98 lei/litru

28.02.2022: 102 USD/baril     ---- preț benzină standard: 7,02 lei/litru

                                                ----preț motorină:  7,06 lei/litru

10.03.2022: 115 USD/baril     ----preț benzină standard: 7,99 lei/litru

                                                ----preț motorină: 7,99 lei/litru

Atenție la COTAȚII

Nu în ultimul rând, ori de câte ori vedeți la televizor cotațiile Brent sau „Texas” (WTI) pentru țiței trebuie să țineți cont de un lucru: pentru piața românească este valabilă o altă cotație: Platt-s. Este un indice „mediteraneean” care cuprinde parte din realizarea contractelor și prelucrarea țițeiului pe piața internă. În fapt, este vorba de o influență importantă la prețurile cu amănuntul ale unor cotații internaționale ale produselor petroliere RAFINATE.